Welcome!
Irene Adler
s U n f l o w e r
a B u n d a n c e

ღღღ

Latest List
Full List
Fateh p Hanis:
Niat Fateh
Fateh p Hanis:
Kenduri
Fateh p Hanis:
Sebenarnya
Fateh p Hanis:
Ipar
Fateh p Hanis:
Kusut p Letih
Fateh p Hanis:
Kenangan lalu
Fateh p Hanis:
Tangan yg Menenangkan
Fateh p Hanis:
Hujan
Isteri Otaku Bukan Kisah Cinta 4 Bukan Kisah Cinta 3 Bukan Kisah Cinta 2 Dessert from the Train Feb '20: Tentang Haris 2 Feb '20; Tentang Haris 1 Mandora Box 22 Sept; Darling, I Need You 31 30 Oct; 7 Hari Bersamamu

Home | Follow | Reach me


credit
Template by : IKA
Background by : Nana Joe
Maafkan aku
     "Maya, nanti pergi kantin sama-sama eh? Kita makan semeja."
     "Tapi.. Saya bawak bekal jadi saya tak nak ke kantin."
     "Bekal?? Rajinnya.. Kalau awak takde nak beli apa-apa, temankan lah saya.. eh?"
     "Huh, okey."

     Menjengkelkan. Itulah yang aku rasai. Tapi apa yang boleh aku lakukan.. Kalau aku menolak permintaan diorang ni, dah tentu nanti aku akan dibuli. Budak-budak ni tak lain tak bukan cuma nak rapat dengan dia tu jer. Bukannya ikhlas pun berkawan dengan aku.
     Spesis orang macam ni lah yang paling aku benci sekali. Sanggup mempergunakan orang lain secara paksa untuk diri sendiri? Macam dah terdesak sangat. Aku benci betul dengan sekolah merapu ni.

Flashback.
     "Weh, kau tak keluar rehat ke?" Dia datang entah dari mana, bertanya soalan bodoh. Dia ni buta ke? Aku hanya mengunjukkan bekal yang aku bawa.
     "Oh, bekal.. Rasa sikit." Dia merampas sudu di tanganku lantas dengan selamba badak merasmikan lasagne yang aku masak malam tadi. Cis, aku sendiri pun belum rasa! Dia ni kenapa? Sebelum ni tak pernah pulak nak tegur aku..!
    "Sedap la.. Mak kau buat ke??" Tanyanya tanpa sedikit rasa bersalah atau malu. Aku jadi panas hati. Sudu aku rampas semula dari tangannya.
     "Aku masak sendirilah!"
     "Serius kau masak..? Ini yang aku tambah suka.." Ujarnya dengan penuh riang. Kejap, apa yang dia cakapkan tadi?? Wajah tu aku tenung.
     "Maya, aku suka kau. Dah lama dah.. Boleh jadi girlfriend aku?" Aku memandang sekeliling. Nampaknya aku tak salah dengar. Semua orang dalam kelas ni pun dengar. Dan budak-budak lesbian yang minat kat dia pun dah pandang aku semacam.
     "Sorry, aku bukan macam kau."
******

     Risa Izreen. Budak paling hot kat sekolah merapu ni, rapat dengan aku. Ya, ini memang macam yang korang fikirkan. Aku, Sumayyah Rosli, tersesat dekat sekolah yang para pelajarnya tak cukup ilmu agama dan buat perkara tak senonoh. Aku dah cuba cakap dengan ayah, tapi ayah sibuk sangat sampai dia dah pekak dari mendengar suara aku. Kalau lah ibu masih hidup...
     Haih.. Hidup aku takkan serumit ni kalau budak Izreen tu tak kacau aku. Aku dah asingkan diri dari orang-orang tak bertamadun macam diorang ni. Buktinya, aku tak tahu nama sesiapa pun dalam kelas ni selain dia walaupun dah lebih enam bulan aku dekat kelas ni. Ya Allah, selamatkanlah aku dari kejahilan hamba-hambamu ini..!

     "Maya...! Risa hantar Maya balik rumah? Rumah Maya dekat sini kan..? Maya baru pindah sini kan?? Maya okey dengan jiran-jiran??"
     Haih.. Celoteh dia memang buat aku tak senang hati. Aku rasa dia tahu rumah aku kat mana so takde gunalah aku nak sorok. Aku cuma berharap aku dah tak sekolah kat sekolah merapu ni.. Ibu...!

     "Maya.. Maya dengar tak apa Risa cakap ni?"
     "Dah sampai. Inilah rumah aku. Kau dah boleh balik.."
     "Maya pegang sendiri kunci rumah?? Mak Maya kerja ke?"
     "Ibu.. dah takde."
     "Oh..."
     "Okey, bye!"

*******
     Dia mengunci pagar dan terus masuk ke rumahnya tanpa menoleh sedikitpun ke arahku. Aku sedar, dia bukan perempuan seperti aku. Aku berlalu dengan perasaan berbuku. Aku tahu aku patut lupakan perasaan tu. Tapi, aku perlukan seseorang yang boleh gantikan lelaki dalam hidup aku. Aku.. takkan percaya pada lelaki lagi!! Ah, mungkin aku patut mulakan dengan dia sebagai kawan. Um.. dah terlambat.
     Eh, bapak?

     "Maya!! Maya..!! Bukak pintu!!!!" Aku menggoyangkan pagar dengan penuh perasaan terdesak. Maya membuka pintu untukku dan aku pun terus meluru masuk. Kaki terasa masih menggigil.
     Aku terduduk sambil menangis di atas lututku.

     "Izreen.. Kau kenapa?"
     Aku mengangkat muka. Maya kelihatan berkerut kehairanan. Huh, mestilah. Aku lari tak cukup tanah macam kena kejar anjing. Tapi.. ini pertama kali dia sebut nama aku. Dan ini jugak, kali pertama aku tengok rambut dia. Cantik.. Entah kenapa dia sembunyikan dengan tudung dia..

     "Aku.. aku..."
     Entah kenapa, aku tidak dapat menahan air mata aku. Mungkin.. rasa yang terpendam sejak dua tahun lalu telah sampai hadnya. Maya memeluk aku. Lembut dia menenangkan aku. Tidak sekali dia memintaku untuk berhenti menangis, bahkan dia menyuruhku untuk melepaskan semua. Aku selesa dengannya.

     "Maya.. Risa tahu hari dah lewat, tapi boleh tak Risa tidur sini malam ni?"
     Aku menunggu jawapan darinya dengan penuh debaran. Aku tahu, ini mungkin satu permintaan yang gila dan tak akan dibenarkan oleh Maya.

     "Boleh. Ayah pun tak balik malam ni."

     Aku terkejut. Bukankah itu lebih bahaya jika bersama dengan orang yang sukakan kau, Maya? Apa yang kau fikirkan??

     "Kau boleh temankan aku, tapi dengan satu syarat. Kau kena bagitahu aku apa yang terjadi tadi.."

*******
     Risa Izreen. Beberapa hari yang lepas, dialah orang yang paling aku benci. Dia lah orang yang paling aku menyampah sekali dalam sekolah merapu ni. Tapi hari ni, dia kawan baik aku. Dia tak lagi buat benda yang aku tak suka. Orang-orang yang selalu menyibuk waktu rehat pun dah takde lagi dah. Sebab sekarang, sejakIzreen tinggal dengan aku, dia tak macam dulu lagi. Dia dah berubah.
     Izreen dah takde mak. Mak dia dibunuh.. oleh bapak dia sendiri.. depan mata dia. Aku faham perasaan marah yang dia simpan untuk bapak dia. Dan aku rasa mungkin dia juga bencikan bapak dia yang paksa dia lacurkan diri. Alhamdulillah dia sempat larikan diri. Aku tahu betapa susahnya hidup tanpa sokongan ibu.. dan ayah. Aku tahu. Aku faham..

     "Aduh!!" Lututku berlaga dengan muka lantai apabila sebatang kaki melunjur dengan sengaja untuk melukakan aku. Aku memandang bengis wajah separa matang si pelaku itu. Cis, budak-budak lesbian ni rupanya!
     "Hoi, mayat!! Macam mana kau boleh rapat dengan Risa? Bukan kau tak suka dia ke?? Dulu bukan main lagi benci kat Risa. Sekarang.. berkepit kesana, berkepit ke sini. Jangan fikir kau boleh lawan kitorang la, mayat!!!"
     Herdikan tidak bermakna itu aku biarkan tanpa sebarang niat untuk membalas. Tiada guna pun untuk aku membalasnya. Diorang ni semua orang yang lemah, biarlah mereka fikir mereka ini kuat. Aku tak teringin nak jadi orang lemah yang tak reti kawal marah dan nafsu.
     "Mayat! Kenapa kau diam huh? Takut sangat sampai hilang suara?!" Herdik perempuan yang seorang lagi. Aku tergelak. Otak mereka ni dah tak betul agaknya.. Oh betullah, orang waras takkan suka dengan kaum sejantina. How pathetic..
     "Mayat.. Kau gelak, mayat?"

     "Hahaha! Korang ni bodoh ke apa? Mayat mana boleh bergerak.. Kau fikir ni cerita apa? The Undead?? Hei, zombie tak wujudlah, biol!"

     "Berani mayat ni menyumpah kita? Tak sedar diri!! Geng, belasah dia!!!"

     D U S H ! !
     Sebatang tubuh terpelanting. Aku terkedu, fikirku aku akan dibelasah separuh mati.
     "Korang semua jangan sesekali sentuh kawan baik aku. Korang fikir korang siapa hah, suka-suka hati nak kacau my precious?!"
     "Blah atau korang yang kena belasah!!"

     Semua peminat dia lari meninggalkan aku. Melihatkan muka yang serba tidak puas hati itu, aku jadi bertambah takut. Entah apa yang akan terjadi lepas ni. Izreen membantuku bangun. Aku masih gementar dengan apa yang berlaku.

     "Maya..? Kau okey?" Dia bertanya. Wajahnya nampak sungguh risau.
     "Um. Thanks.. Izreen." Ujarku ikhlas.
     "Kenapa kau panggil aku Izreen?" Dia tergelak. Aku terasa dipersenda.
     "Salah ke?! Itu nama kau, kan? Kau pun orang pertama yang panggil aku Maya, kau tahu tak?" Marahku
     "Oh, yeke? Tapi nama Sumayyah tu panjang sangat la. Malas aku nak sebut. Kenapa kau panggil aku Izreen? Mak aku sorang jer yang panggil aku macam tu kau tahu??" Kami berdua mula melangkah masuk ke dalam tandas. Pertama kali aku tidak berasa jijik berbual di dalam tandas.
     "Oh? Aku cuma rasa nama Izreen tu lebih sesuai dengan orang Melayu. Nama Risa tu serius tak sesuai."
     "Haah kan? Nama tu, bapak aku yang bagi." Dia terhenti seketika. Mungkin hilang idea untuk meneruskan bicara. "Kau.. tak suka ke aku panggil kau Maya?"
     "Tak." Jawabku pantas. Terdengar bunyi dia menjerit terkejut dari tandas sebelah.
     "Mak ayah aku panggil aku Sue. Kau boleh panggil aku macam tu."
     "Okey.. Sue."
     Seketika, kami terdiam lagi. Memberi perhatian pada hal masing-masing.

     "Izreen.. apa maksud kau bila kau kata aku ni precious?"

     "Kau kan kawan aku.. Kau siap sanggup bagi aku tinggal dengan kau lagi.. Mestilah aku anggap kau penting dalam hidup aku." Balasnya setelah senyap seketika. Aku jadi ragu dengan jawapannya. Tapi, aku tidak mahu bertanya. Biarlah dia dengan perasaannya.

     "Kau tak rasa jijik ke berborak dalam tandas?"
     "Huh? Aku dah keluar lama dah."
     "Ha? Tak aci!!' Aku terus keluar tanpa membetulkan kainku.
     "Hei, kau dah kat luar berapa lama ha??"

     "Aku cuma masuk untuk betulkan something jer.. Aku tak nak budak-budak lain nampak. It's too troublesome." Balasnya sambil berpaling. "Weh, Sue. Nampak betis. Nanti keluar lupa nak betulkan pulak.."
     Aku jadi malu. Dia terus keluar dan meninggalkan aku di belakang. Aku berlari anak mengejarnya.

*******
     Aku membetulkan semula kolar bajuku lalu bertanya, "kau.. tak suka ke aku panggil kau Maya?"
     "Tak." Pantas jawapannya membuatkan aku terkejut.
     "Hah?"

     "Mak ayah aku panggil aku Sue. Kau boleh panggil aku macam tu."
     "Okey.. Sue."
     Aku melangkah keluar. Melihat ke dalam cermin yang disediakan oleh pihak sekolah. Rambut pendekku aku sisir ke tepi.

     "Izreen.. apa maksud kau bila kau kata aku ni precious?"

     Soalan maut itu membuatku terkedu. Dada berdebar kencang. Aku pun tidak sedar bila masanya perkataan itu muncul dari mulutku. Otak berputar ligat mencari alasan yang sesuai. 
     "Kau kan kawan aku.. Kau siap sanggup bagi aku tinggal dengan kau lagi.. Mestilah aku anggap kau penting dalam hidup aku." Sue senyap seketika. Aku tahu yang dia tahu bahawa ini hanya alasan. Aku berharap dia tidak bertanya lanjut.

     "Kau tak rasa jijik ke berborak dalam tandas?" Soalan itu tiba-tiba muncul.
     "Huh? Aku dah keluar lama dah." Aku hanya membalasnya seperti biasa. Akur dia menukar topik perbualan.
     "Ha? Tak aci!!' Sue menjerit marah. "Hei, kau dah kat luar berapa lama ha??"

     "Aku cuma masuk untuk betulkan something jer.. Aku tak nak budak-budak lain nampak. It's too troublesome." Balasku lantas berpaling dan terus melangkah keluar. Sempat aku berpesan, "Sue.. Nampak betis. Nanti keluar lupa nak betulkan pulak.."

     Dia terburu-buru membetulkan kainnya yang tersingkap ke atas. Aku tak sangka kakinya begitu cantik. Ah! Apa aku cakap ni? Bukan aku nak bertaubat ke? Kalau macam ni.. Allah akan maafkan aku ke?

     "Hei, tunggulah..!"

     "Huh, kau janganlah tinggalkan aku.." Rungut Sue. Nafasnya laju biarpun tidak bermengah. Nyata dia bersungguh-sungguh dalam mengejarku. Aku tersengih. Dia mengingatkan kepada aku yang dulu.

     "Kalau macam ni pun kau dah mengah, macam mana kau nak pertahankan diri kau dari lelaki-lelaki binatang kat luar sana? Jangan jadi macam aku.." Pesanku.

     Aku takut Sue akan hilang maruahnya sepertimana yang aku lalui dahulu. Bukan sedikit kecomelan yang terpancar di wajahnya. Mesti ramai lelaki di luar sana yang berminat. Sedangkan aku sendiri jatuh hati. Tapi aku sedar, Allah tak suka kalau aku berperasaan kepada perempuan sepertimana perasaan seorang perempuan kepada lelaki. Sue yang sedarkan aku. Dan aku mesti hargai iman yang Sue suburkan semula di hati. Mak pun pernah berpesan, cahaya iman itu sangat cantik. Dan ia akan mencantikkan lagi orang yang memilikinya. Aku rasa sebab tu lah Sue cantik sangat.

sambungan...

Copyright of Irene Adler No Plagiarisme Please
Next
Previous