Welcome!
Irene Adler
s U n f l o w e r
a B u n d a n c e

ღღღ

Latest List
Full List
Fateh p Hanis:
Niat Fateh
Fateh p Hanis:
Kenduri
Fateh p Hanis:
Sebenarnya
Fateh p Hanis:
Ipar
Fateh p Hanis:
Kusut p Letih
Fateh p Hanis:
Kenangan lalu
Fateh p Hanis:
Tangan yg Menenangkan
Fateh p Hanis:
Hujan
Isteri Otaku Bukan Kisah Cinta 4 Bukan Kisah Cinta 3 Bukan Kisah Cinta 2 Dessert from the Train Feb '20: Tentang Haris 2 Feb '20; Tentang Haris 1 Mandora Box 22 Sept; Darling, I Need You 31 30 Oct; 7 Hari Bersamamu

Home | Follow | Reach me


credit
Template by : IKA
Background by : Nana Joe
Pergi . .

Air mata ditahan daripada mengalir. Dia sedar, dia tidak boleh lemah. Ramai yang menaruh harapan terhadapnya.

"Wei, tolong ajarkan aku yang ini." Pinta Aminah.
Fatimah mendekati papan putih setelah dia memahami soalan sahabatnya itu.
"Korang semua tengok sini.."
Fatimah menerangkan pelajaran tersebut untuk membantu rakan-rakannya mendapatkan keputusan cemerlang dalam SPM.

Fatimah terduduk. Dia lega setelah rakan-rakan seasramanya dapat mengulang kaji sendiri. Tiada lagi soalan yang singgah di telinganya secara berturut-turut.
Air matanya mengalir. Biar apapun, dia tetap seorang perempuan yang menghidap barah hati. Dia hanya menunduk memandang buku Fizik di hadapannya dengan pandangan yang kabur.

"Kau menangis ke?" Tanya Aminah.
"Aku teringat something." Fatimah tidak berterus-terang.
"Relax lah.. Kitorang ada untuk kau." Aminah memberi semangat.
Fatimah hanya tersenyum. Dia tahu sahabatnya itu merujuk kepada masalah keluarga yang sedang dihadapinya.

*****
"Doktor, saya dah tiada harapan lagi ke?"
"Segalanya mungkin dengan kudrat dan iradat ALLAH. Kuatkan semangat. Amalkan qiyamullail dan jangan berhenti berdoa."


Fatimah teringatkan nasihat doktor yang merawatnya. Air matanya mengalir deras. Dalam hening malam, dia berdoa agar dipanjangkan umur dalam mentaatiNya dan menegakkan agamaNya. Dia berhasrat ingin membantu rakan-rakannya cemerlang dalam SPM. Biarlah dia meninggalkan dunia ini dalam keadaan berjasa.

*****
"Wei, Fatimah pengsan..!"
"Call ambulans cepat. Muka dia pucat sangat..."

"Kenapa kau tak beritahu kitorang tentang ni?"
"Aku tak nak korang risau. Korang kena fokus SPM. Lagipun, aku masih kuat."
Aminah diam. Kalau difikirkan, memang sahabatnya itu kuat menahan sakit sejak awal tahun sehingga habis SPM.
"Mak bapak kau tahu?"
Fatimah hanya tersenyum hambar.
"Diorang patut tahu!"
"Diorang ada banyak lagi benda yang perlu dirisaukan. Aku tak nak menyusahkan hidup diorang."
Aminah merengus kasar mendengar jawapan Fatimah.

*****
-3 bulan kemudian..-
"Ni, senarai yang kau nak. Keputusan SPM kelas kita. Kau dapat 6A 6B."
"Alhamdulillah, tiada sesiapapun yang gagal."
"Alhamdulillah..."

"Wei, aku haus. Aku nak minum susu strawberi."
"Aku belikan untuk kau. Kau tunggu aku tau."
Aminah keluar dari wad.
Fatimah tersenyum senang melihat sahabatnya itu. Dia mengeluarkan galaxy note yang dihadiahkan bapanya suatu ketika dahulu. Bapa yang kini tidak lagi dikenalinya. Dia membuka henfon tersebut tanpa meletak SIM. Dia membuka bahagian 'note'.



Aminah, aku hadiahkan ni untuk kau.
Jangan menangis..
Pastikan semua orang berjaya. =]

"Asyhadu an la ilaha illa allah. wa asyhadu anna muhammadan rasul.."



Aminah terkedu melihat doktor dan jururawat bergegas ke dalam wad sahabatnya itu. Dia yang dipaksa tunggu di luar terduduk bersama kotak susu Dutch Lady di tangan.

*****
Aminah berteleku di atas tikar itu.
 'Tidak kusangka, rupanya itulah kali terakhir aku melihatmu. Wahai sahabat, terima kasih atas segala kebaikanmu.'

Copyright of Irene Adler No Plagiarisme Please
Next
Previous